zaterdag 5 maart 2016

Een jurk genaaid...ja echt ...Ja gelukt

Ik heb een stevige tricot gekocht...in een effen kleur
want dan hoefde ik niet met de print te rekenen.
Gewassen en zelfs in de droger gegooid...
je kan maar voorbereid zijn.

En toen het patroon .....
Dat kreeg ik van een andere naaister op Instagram.
Met wat uitleg erbij...en ik zette er mijn tanden in.

Want ik vind dat ik dit moet kunnen...
maar ik kan echt geen patroon normaal lezen.
Daar baal ik van. Het lijkt me zo lekker om 
dan een aantal jurkjes te kunnen naaien voor de zomer...
die helemaal naar mijn zin zijn, en die ook betaalbaar zijn.

Want natuurlijk zijn er genoeg jurkjes die leuk zijn,
alleen ik wil daar geen 40 euro voor neertellen.

Nou ja....toen de jurk een maal af was.....na 3 keer uithalen en 
vooral met de kraag stoeien...toen nog de strijkapplicatie.
Met zoiets heb ik al meerdere shirts om zeep geholpen ,dus dit was
een flinke gok....maar met beleid lukte het.

En dus heeft mijn meisje er een jurkje bij.
En die staat prima.
Het model liep iets meer uit dan ik wilde, 
Dat vermaakte ik tot een wat rechter model.

En met een spijkerjasje en zonder blote benen is 
het een jurkje om trots op te zijn.

Nu wil ik er natuurlijk meer maken,
en ik ga op stoffenjacht voor zachte zomer tricot.

Een vraag voor de naaiers van tricot....
Trekken jullie ook steeds aan de stof zodat het mee kan rekken.
Dat stukje snap ik nog niet.

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooie! Respect, ik durf tricot niet aan, het lukt me niet het mooi te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed gelukt! Die kan je in je zak steken.
    Ik naai veel met tricot. Ik trek niet bewust aan de stof, laat het zoveel mogelijk vanzelf gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf jurkje! Goed gelukt en precies wat jolanda zegt gewoon de stof zelf laten lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet bij het naaien van tricot inlaad opletten. De schoudernaden moeten niet rekken, dus gebruik je t best een strookje vlieseline om de rek daar tegen te gaan. De zijnaden en naden van de mouwen moeten juist wel een beetje rekken, het best doe je dat met een stretch steek op je naaimachine of een smalle zigzagsgewijs. Als je de afwerking met een tweelingnaald doet, daarnet die naad min of meer vanzelf.
    Hopelijk heb je hier wat aan! Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat een mooi jurkje! Dat voor de eerste keer vind ik bijzonder knap. En wat een mooie rode dikke tricot. Dat plaatje staat er super bij. Top, daar kun je met recht trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow! Echt heel leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super goed gelukt!
    Jij bent over een drempel.... dus we gaan hier meer tricot jurkjes zien :)
    Ik wilde ook de tip geven; gebruik een stretch-steek.
    Die is wat rekbaar.

    BeantwoordenVerwijderen